وام جعاله چیست؟

وام جعاله چیست؟

وام جعاله یکی از مشهورترین وامهای بانکی است. به طور مختصر می‌توان گفت: وامی است که برای تعمیرات بخشی از منزل درخواست می‌شود.

برای مثال ممکن است در موقعیتی باشید که بخشی از خانه یا آپارتمان شما به تعمیرات جدی و اساسی نیاز داشته باشد و این تعمیرات باید سریع‌تر انجام شوند. خرابی‌هایی چون نشست دیوارها بر اثر رطوبت محیط، تخریب شدن چاه فاضلاب منزل شما و موارد مهم دیگری که تعمیر نشدن آن‌ها سکونت در منزل را مشکل یا غیر ممکن می‌سازد.

ممکن است تعمیراتی برای نوسازی خانه یا ساخت مسکن داشته باشید که هزینه‌های آن از میزان بودجه در نظر گرفته شده، بیشتر شده است. یکی از راه‌حل‌های تأمین این هزینه‌ها، وام جعاله است.

شرایط اخذ وام جعاله چیست ؟

وام جعاله یا وام تعمیرات مسکن، عقدی است که در آن جاعل (وام‌گیرنده) تعهد می‌دهد از طرف عامل (بانک)، کار مشخصی را انجام دهد و جعل ( کارمزد) آن را به عنوان تسهیلات دریافت کند. این وام، به وام تعمیر و تکمیل منزل تعریف شده است، اما وام‌گیرنده می‌تواند برای کمک هزینه خرید مسکن نیز از آن استفاده کند. نام دیگر این وام، «وام تعمیرات مسکن» یا «وام تعمیر مسکن» است.

سقف تسهیلات اعطایی معادل 80 درصد هزینه برآورد شده و حداکثر تا سقف مجاز تعیین شده (حسب مورد) است. 20 درصد هزینه‌های برآورد شده برای انجام کار توسط متقاضی تامین و نرخ سود وام جعاله با توجه به بخش فعالیت متقاضی تعیین می‌شود.

شرایط تسهیلات جعاله با سپرده

سقف تسهیلات اعطایی با سپرده از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز جوانان یا صندوق پس‌انداز ساخت مسکن تا 50 میلیون ریال و حداکثر مدت بازپرداخت شش سال، نرخ سود 14درصد است. سقف تسهیلات 50میلیون ریال، حداقل مدت انتظار شش ماه، ضرایب برابری شش ماه، حداکثر ضریب برابری7/5 و حداکثر مدت بازپرداخت شش سال است. در صورت سپری کردن بیش از دو دوره انتظار (یک سال) تسهیلات گیرنده از تخفیف سود یک درصدی تسهیلات با سپرده بهره‌‌مند می‌شود. همچنین تسهیلات گیرنده یک ماه بعد از انعقاد قرارداد جعاله ملزم به پرداخت نخستین قسط خواهد بود.

انواع وثایق قابل قبول

وثیقه در قبال سفته، 120 درصد مجموع اصل و سود و ضمانت دریافتی نیز شامل ضمانت یک یا دو نفر ضامن معتبر و مورد تایید شعبه است. در قبال تنظیم قرارداد داخلی صرفا روی پلاک‌های مورد ترهین بانک (از بابت تسهیلات فروش اقساطی خرید یا فروش اقساطی ناشی از مشارکت) مورد قبول است. میزان وثیقه دریافتی هم به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات بستگی دارد.

در قبال سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت یا سپرده کوتاه‌مدت ویژه، میزان وثیقه دریافتی 110 درصد مجموع اصل و سود و در قبال ترهین شش‌دانگ وثیقه غیر‌منقول یا مازاد آن، میزان وثیقه دریافتی به میزان مجموع اصل و سود بستگی دارد.

پرداخت تسهیلات تا سقف 50 میلیون ریال به کارکنان دولت، با تنظیم قرارداد داخلی و ضمانت یک نفر کارمند دولت و اخذ گواهی درآمد و تعهدنامه سازمان متبوعه کارمند مبنی بر کسر اقساط ازحقوق تسهیلات‌گیرنده در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط توسط تسهیلات‌گیرنده روی واحدهایی که در رهن بانک قرار ندارند، انجام می‌شود.

پرداخت تسهیلات مجدد

پرداخت تسهیلات مجدد جعاله با سپرده بدون محدودیت زمانی و با واریز مانده بدهی جعاله قبلی بلامانع است. پردا خت تسهیلات جعاله به متقاضیانی که از تسهیلات جعاله تعمیر سایر بانک‌ها استفاده کرده‌اند، در صورت تسویه تسهیلات دریافتی طبق ضوابط و مقررات، بلامانع است. پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات جعاله با سپرده به آن دسته از متقاضیانی که قبلا از تسهیلات جعاله سایر بانک‌ها روی پلاک مورد معرفی استفاده کرده‌اند، بلامانع می‌باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *