چرا دریافت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن اهمیت دارد؟

چرا دریافت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن اهمیت دارد؟

اگر فکر می‌کنید دریافت کد رهگیری در معاملات املاک اهمیتی ندارد و یا تاکنون زمان اجاره آپارتمان و خرید خانه اقدام به دریافت این کد نکرده‌اید این مطلب را که در سایت دپارتمان بزرگ املاک عظیمی درج شده است را تا انتها مطالعه کنید چون قطعا نظر شما را در مورد کد رهگیری املاک عوض خواهد کرد.

حتما در بنگاه‌های املاک صفحات رنگی قولنامه را دیده‌اید، که در زمان خرید یا اجاره ملک، به امضا طرفین قرارداد و شاهدان می‌رسد. اگرچه مشاوران املاک سال‌هاست از این نوع قولنامه‌ها برای خرید و اجاره خانه استفاده می‌کنند، این قولنامه‌ها از ضمانت و اطمینان کافی برخوردار نیستند و تنها به عنوان یک پیش‌نویس در معاملات مسکن می‌توان قبولشان داشت و برای اعتبار قراردادها حتما نیاز به دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.

  • دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

چرا دریافت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن اهمیت دارد؟

  • چگونه می‌توان کد رهگیری دریافت کرد؟

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‏شود.

در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

 

 

 

  • کد رهگیری چند رقمی است؟

کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود.

  • برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که گفتیم قرارداد خود را حتما در آژانس های رسمی مسکن به ثبت برسانید. از آنجا که برای اخذ کد رهگیری درست بودن کد پستی ملک بسیار اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم کد پستی درج شده در قبوض یا پشت کارت ملی مالک را ملاک قرار ندهید و حتما اقدام به دریافت تاییدیه کد رسمی کنید.

چرا دریافت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن اهمیت دارد؟

  • هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.

هدف گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی از انتشار چنین مقاله هایی آگاه سازی و جلوگیری از کلاهبرداری برخی از بنگاه های غیر رسمی می باشد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *