وقت خرید خانه از فروشنده چه بخواهیم؟

وقت خرید خانه از فروشنده چه بخواهیم؟

خرید ملک احتمالا” یکی از مهمترین رویدادهای زندگی هر فرد یا خانواده است. چه بسا بعد از سال ها زندگی و رسیدن سقف بودجه به خرید ملک افراد اقدام به خرید خانه می کنند. هنگام خرید ملک باید نکاتی را مد نظر قرار داد.

هر مرحله از فرایند خرید ملک سازوکار خودش را دارد که به برخی از آن ها در مطالب پیشین وبسایت گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی پرداختیم.

از بازدید خانه تا پسندیدن و صحبت اولیه با مالک و جلسه معامله در بنگاه معاملات املاک هرکدام اصول و عرف خود را دارد. در ادامه همراه ما باشید تا به مدارکی که باید از فروشنده هنگام معامله و خرید خانه درخواست شود اشاره کنیم.

وقت خرید خانه از فروشنده چه بخواهیم؟

1. اصل سند ( تک برگ ) از اداره ثبت اسناد و املاک به نام خریدار

صحبت از خرید ملک که می شود باید به این موضوع مهم توجه ویژه داشت. داشتن سند ملکی از اوجب واجبات است ! و موضوع بسیار مهم که حتما باید صحت آن به تایید مراجع ذی صلاح برسد. بعد از روئیت سند ملکی باید استعلام بازداشتی ملک و بند موسوم به بند “ز” در دفتر اسناد رسمی اخذ شود که در صورتی که معامله در بنگاه معاملات املاک صورت گیرد این کار بر عهده دفتر املاک خواهد بود.

2. اصل پایانکار شهرداری

پروانه ساختمان مجوز اصلی برای شروع ساخت و ساز است پس از اتمام عملیات ساختمانی، در صورتی که ساختمان مورد تایید شهرداری باشد و مواردی همچون خلافی یا بدهی نداشته باشد، شهرداری مدرکی تحت عنوان پایان کار به مالک می‌دهد. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می‌کند. پس از آنکه احداث ساختمان به پایان برسد٬ مالک باید از شهرداری درخواست صدور گواهی پایان کار را بخواهد تا با بازدید مامور و کارشناس فنی مشخص شود که مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان سازی رعایت شده است. هنگام معامله هم حتما باید این مدرک از واحد مورد معامله به روئیت خریدار از طرف فروشنده برسد.

3. قبوض پرداخت شده عوارض نوسازی شهرداری و دارایی ملک تا تاریخ معامله

قبوضی تحت عنوان قبض دارای و قبض شهرداری به صورت مجزا که از دفتر اسناد رسمی اخذ می شود فروشنده موظف است استعلامات مربوط را از مراجع ذی ربط اخذ کرده و تا تاریخ معامله ملک تمامی آن ها را تسویه نماید. این اسناد باید به روئیت خریدار برسند تا از لحاظ بدهی به این سازمان ها جای شک و شبه باقی نماند.

4. در صورت اوقافی بودن عرصه ملک اصل اجاره نامه تنظیمی محضر به نام خریدار

گاهی اوقات امکان دارد که سند عرصه ملک اوقافی باشد ، در صورت اوقافی بودن سند عرصه حتما باید توجه داشت تا اجاره نامه ای محضری از مالک درخواست شود که در یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت محضری به نام فروشنده شده باشد.

امیدواریم موارد ذکر شده در این مطلب حتما مورد توجه شما مخاطبین گرامی قرار گرفته باشد و تمامی آن ها را در مواقع لزوم بکار گیرید. مشاور املاک اصفهان گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی همواره با تیم حقوقی ویژه خود در تلاش بوده تا بهترین تجربه از خرید گرانترین کالای اسای مردم را برایشان رقم بزند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *