چشم انداز وضعیت مسکن در سال 1401

چشم انداز وضعیت مسکن در سال 1401

قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت مصالح، زمین و سایر هزینه‌ها مانند مجوز ساخت قرار می‌گیرد. به‌طورکلی قیمت مصالح به میزان 60 درصد، زمین 30 درصد و سایر هزینه‌ها 10 درصد بر قیمت مسکن تاثیر خواهند گذاشت.

در شش ماه نخست سال جاری ۱۴۰۰ بازار مسکن دومین بازار پرسود بوده است ک در میان دیگر بازارهای مالی طلا، دلار، مسکن و بورش بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته است. بازار مسکن همچنین از نظر افزایش قیمت رتبه دوم را دارد که در سال گذشته بهترین بازدهی را داشته اشت و پروژه‌های انبوه بسیاری اقدام به تحویل واحدهای خود کرده‌اند. البته در شهریور ۱۴۰۰ رشد قیمت در بازار مسکن سیر نزولی داشته است و میزان رشد در این بازار ۹ درصد منفی هم شده است.

کارشناسان حوزه مسکن اعتقاد دارند که قیمت تمام شده مسکن اما همچنان حباب دارد و انتظار می‌رود از سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱ ثبات قیمت در بازار مسکن بیشتر شود. برخلاف این پیش بینی‌ها اما در بهار سال ۱۴۰۰ و به خصوص خرداد ماه، قیمت مسکن صعودی گزارش شده است. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

چشم انداز وضعیت مسکن در سال 1401

بنابراین در سال ۱۴۰۱ پیش بینی می‌شود که با توجه به اینکه قیمت مصالح در حال حاضر رو به افزایش است قیمت مسکن نیز روند صعودی داشته باشد. از طرفی ارزش پول ملی هم در حال کاهش است. اما از سوی دیگر هم با توجه به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال ممکن است بازار به این وضعیت پاسخ مثبت نشان داده و قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

اکثر دولت‌ها در زمان رونق دخالتی در بازار مسکن نمی‌کنند اما در زمان رکود با گذاشتن وام و سایر تسهیلات قصد دارند بازار مسکن را حمایت کنند تا دچار بحران نشوند. که معمولا بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد تا دولت اقدام می‌کند. در ایران چون بانک‌ها به‌صورت خصوصی و غیرتخصصی اداره می‌شوند و به‌دلیل داشتن منبع نقدینگی و افزایش سالانه میزان نقدینگی، سیل عظیمی وارد کشور می‌شود. قیمت‌ها هرچند وقت یک‌بار بسیار بالا می‌رود و همین علت سبب می‌شود بانک‌ها به سودآوری خود بیشتر اهمیت دهند. به‌همین علت در حوزه اقتصاد مسکن نیاز به تخصص‌های جدی داریم و باید بانک‌های تخصصی و دولت مداخله کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *