کنسل شدن یا فسخ قرارداد ملکی چگونه ممکن است؟

کنسل شدن یا فسخ قرارداد ملکی چگونه ممکن است؟

قرارداد یکی از سند هایی است که افراد به طور رسمی یا به صورت شخصی منعقد می نمایند. قرارداد از اعتبار قانونی برخوردار می باشد و دو طرف قرارداد نیز دارای حقوقی خواهند بود. فسخ در اصطلاح حقوقی عبارت از پایان دادن حقوقی به قرارداد به وسیله یکی از دو طرف قرارداد یا یک شخص ثالث است. فسخ یا انحلال ارادی قرارداد از حیث جایگاه حقوقی از جمله مباحث اسباب سقوط تعهدات و قراردادها است.موضوع فسخ قرارداد، مختص عقود لازم است؛ چرا که در عقود جایز هر کدام از طرفین می‌تواند هر زمان که اراده کند، عقد را بر هم بزند.

فسخ معامله ملکی چیست؟

فسخ به لحاظ لغوی به معنای نقض، از بین بردن، تباه کردن و شکستن است که به صورت ارادی بر قرارداد ملک اعمال می‌شود. این اصطلاح حقوقی به معنای پایان دادن به یک قرارداد از سوی یکی از طرفین آن قرارداد یا یک شخص ثالث است.

اساس برهم زدن معامله ملکی می‌تواند موضوعات متنوعی باشد و بر اساس حقی است که به وسیله طرفین ایجاد می‌شود. این حق یا برای هر دو طرف و یا برای نفر سومی است که در قرارداد قید می‌شود.

عوامل زیادی برای کنسل شدن معامله ملکی در زمینه خرید و فروش یا رهن و اجاره وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان تا آخرین لحظه قبل از امضای قرارداد از جانب فروشنده یا خریدار و مستاجر آن را لغو کرد. البته با قراردادن شرایطی راحت‌تر می‌توان با خیالی آسوده‌تر به عقد قرارداد بپردازیم. 

کنسل شدن قرارداد در حوزه خرید و فروش با ۳ شرط امکان پذیر است:

  • داشتن حق فسخ قرارداد خرید و فروش ملک
  • فسخ قرارداد با شرایط قانونی
  • فسخ توافقی قرارداد که معمولا نیاز به پرداخت خسارت از طرف فسخ کننده قرارداد ملکی دارد

فسخ یک طرفه قرارداد خرید و فروش ملک هم به دو صورت انجام می‌شود که بر اساس قانون معامله ملک، این موضوع یا باید در قرارداد ذکر شود و نحوه پرداخت ضرر و زیان هم به صورت مشخص آورده شود یا آنکه یکی از طرفین متوجه یک تناقض در قرارداد یا ملک مورد معامله شده و می‌تواند با اثبات آن به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ کند.

برای مثال اگر خانه‌ای خریداری شده و مالک جدید متوجه شود که این ملک با شرایطی که پیش از آن ذکر شده بود همخوانی ندارد، می‌تواند آن را به عنوان فریبکاری در معامله اثبات کند و با پیگیری از مجاری قانونی اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *